Osoba, która wchodzi do apteki, coraz częściej w pierwszej kolejności dostrzega duży i bardzo atrakcyjny regał, na którym znajdują się kosmetyki. Co więcej, niektóre apteki mają nawet wydzieloną część samoobsługową tak, aby osoby zainteresowane zakupem kosmetyków mogły z większą łatwością rozeznać się w ich położeniu. Tu warto wspomnieć o tym, że nie wszystkie kosmetyki możemy nabyć w ten sposób, prawo farmaceutyczne mówi bowiem wprost, że w hurtowniach aptecznych nie ma miejsca dla tych, które charakteryzuje działanie perfumujące i upiększające.
Oczywiście, w aptece można dziś znaleźć choćby pudry mineralne z wodami termalnymi, a te służą przede wszystkim do poprawy wyglądu. Producenci pamiętają jednak o tym, że muszą zatroszczyć się także o ich działanie oczyszczające oraz możliwość zmniejszania za ich pośrednictwem zmian trądzikowych. Jeśli więc mamy do czynienia z produktami czekającymi na nas w aptece, możemy mieć pewność, że każdy z nich posiada dodatkowe zalety, choć żaden nie może być lekiem i kosmetykiem jednocześnie. Jeśli mamy do czynienia ze środkiem, dla którego charakterystyczne jest to, że posiada udowodnione naukowo działanie lecznicze, automatycznie jest on zaliczany do grupy leków. W innym wypadku może być promowany jedynie jako kosmetyk.
Kosmetyki sprzedawane w aptekach nie są jednak tym samym, czym rozwiązania, z którymi mamy do czynienia z drogeriami, stąd też bardzo często określa się je mianem dermokosmetyków. Do grupy tej zalicza się między innymi: płyny i mleczka przeznaczone do wykonania demakijażu, żele myjące, pomadki ochronne, szampony, odżywki, antyperspiranty oraz szereg innych rozwiązań, nikt nie może więc narzekać na niedobór interesujących produktów, choć znalezienie rozwiązania idealnego dla siebie jest dość problematyczne. Co ciekawe, choć część produktów tego typu jest dostępna również w klasycznych drogeriach, wiele osób woli kupować je w aptece korzystając w tym miejscu z porad udzielanych przez farmaceutów. Statystyki potwierdzają, że dermokosmetyki cieszą się w Polsce coraz większa popularnością. Owszem, ich wysoka cena nakazuje zastanowić się nad tym, na ile opłacalny jest czekający nas zakup, ponieważ jednak mamy do czynienia z rozwiązaniami wysokiej jakości, wiele osób postrzega czekający je wydatek w kategoriach inwestycji, a nie swego rodzaju zła koniecznego. Producenci dermokosmetyków zdają sobie sprawę z tego, że cena polecanych przez nich rozwiązań może odstraszać, coraz częściej mamy więc do czynienia z praktyką polegającą na polecaniu klientom darmowych próbek.